Jeg ville ikke stjæle

Jeg ville ikke stjæle.

Den Grønne Gruppe i Europaparlamentet (som SF via Margrethe Auken er medlem af) har taget stilling til fildeling. Og for en gang skyld reagerer det etablerede politiske system ikke med en falden-på-halen over underholdningsindustriens lobbyvirksomhed.

The media industry has failed to offer viable legal alternatives and they will fail to convince consumers that sharing equals stealing. Unfortunately, they have succeeded in another area – lobbying to adapt laws to criminalize sharing, turning consumers into criminals.

Opsang til musikindustrien

Denne gang kommer opsangen i et langt og velargumenteret indlæg fra Seth Godin. Overskrifterne:

  • 0. Det nye er aldrig så godt som det gamle. I hvert fald ikke endnu
  • 1. Tidligere resultater er ingen garanti for succes i fremtiden
  • 2. Kopibeskyttelse i en digital tid er en håbløs drøm
  • 3. Interaktivitet kan ikke kopieres
  • 4. Tilladelse er aktivet i fremtiden
  • 5. En skræmt kunde er ikke en glad kunde
  • 6. En stor en: Det bedste tidspunkt at ændre sin forretningsmodel er mens du stadig har momentum.
  • 7. Husk Bob Dylan-reglen: Det er ikke bare en plade, det er en bevægelse
  • 8. Don’t panic når den nye forretningsmodel ikke er så ‘ren’ som den gamle
  • 9. Læs skriften på væggen
  • 10. Glem ikke the Long Tail (den lange ende, det tynde øl?)
  • 11. Forstå styrken af det digitale
  • 12. Berømthed er undervurderet
  • 13. Værdi skabes når du går fra mange til få – og vice versa
  • 14. Sælg abonnementer, hvis du kan

go read ! 🙂

Random album cover

Et lille meme til at starte året på:

  1. The first article title on the Wikipedia Random Articles page is the name of your band.
  2. The last four words of the very last quotation on the Random Quotations page is the title of your album.
  3. The third picture in Flickr’s Interesting Photos From The Last 7 Days will be your album cover.
  4. Use your graphics programme of choice to throw them together, and post the result.

Mit resultat: Kan ikke længere ses – fotografen har frabedt sig brugen af sit billede.
Foto:annkelliott

Mine delresultater:
1, 2, 3, 4

(via Eksponering)

Året der gik på laugesen.org

Året er næsten gået, og det er tid til at kigge tilbage et øjeblik før man igen ser frem… Hvad var de bedste indlæg fra 2007? Hvad søgte folk efter når de fandt laugesen.org?

Forsiden er – ikke overraskende – er den mest besøgte side. Men den tæller ikke med. Jeg ville egentlig også gerne trække indlæg fra 2006 ud af statistikken. Men da jeg så ville fjerne de to mest læste og 7 ud af top-10… Så bliver jeg vist nødt til at tage dem med.

Top-10 indlæg – baglæns… (drumroll please):

10. Poesi for nørder
(2006)
9. Kampen om Ungdomshuset (december 2006)
Som man nok kunne forvente blev dette indlæg vist rigtig mange gange omkring 1. marts i år…)
8. borger.dk – kortfattet premieresucces… (2007)
Et lille indlæg om en meget uheldig kontakt til den nye altomfattende portal til det offentlige – borger.dk. Jeg har forøvrigt hverken brugt eller hørt om siden senere hen… Så meget for en succes?
7. Censuren af allofmp3.com (december 2006)
Et af flere indlæg om musikindustriens Sisyfos-kamp mod udviklingen.
6. Dybe links er atter lovlige (2006)
En gammel artikel der pludselig blev populær igen i starten af 2007. Nok fordi diskussionen ikke var slut – og faktisk stadig ikke er det. Er et link et link? Og er det lovligt, hvis jeg her laver et link direkte til en artikel på Udvalget til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejdes hjemmeside? Som det fremgår der er der stadig folk, der prøver at skelne hyperlinks fra hyperlinks. Fjolser.
5. Joost do it (489 sidevisninger, 2007)
Det klart mest kommenterede indlæg her på bloggen nogensinde: 91 kommentarer. Ene og alene fordi jeg havde skrabet mig en beta-tester invitation til Joost ind til mig selv – og derfor fik mulighed for at invitere andre ind i varmen – og gjorde det.
4. Teposefoldning? (647 sidevisninger, 2006)
Det er åbenbart et evigt-aktuelt emne. Don’t ask why.
3. En rigtig dansker (680 sidevisninger, 2007)
I marts blev den – fortsat kritiserede – indfødsretsprøve lanceret med en online udgave, så man kunne finde ud af, om man faktisk selv ville blive kunne dansker. Det var et meget populært indlæg henover forårssæsonen
2. wtf? Hvad laver Arto.dk i min referrer-liste? (980 sidevisninger, 2006)
Jeg er bange for, at dette indlæg har potentiale til at blive en all-time classic her på bloggen. Hver gang jeg har glemt alt om det dukker der en en kommentar op og minder mig om dens eksistens.

og… så… det mest populære indlæg…

1. Danske kort og Google Earth (2.638 sidevisninger, 2006)
Et indlæg som er en succes udelukkende fordi jeg tænkte mig SEO-agtigt om, da jeg skrev titlen. Til dato er jeg stadig nr. 2 på Googles søgeliste når der søges efter fx. “dansk google earth“.

I alt har Google talt 23.975 sidevisnigner på laugesen.org i løbet af 2007 (det er en ca. 65 om dagen). Jeg udgav 138 indlæg, og der blev skrevet 335 kommentarer/trackbacks. I 2006 havde Akismet slettet godt 2.000 spam-kommentarer. I år er det samlede antal nået op på 34.866 stykker slettet spam (!).

De sidste statistikker inden jeg går i gang med at forberede mig til Nytårsaften: 60% af de besøgende kom fra en søgning på fx. Google. 30% kom via links på andre sider (og tak for dem 🙂 ). 10% kom direkte ind på siden.

Og de 60% der kom fra søgemaskiner… hvad søgte de efter?
1. google earth
2. teposefoldning
3. jesper laugesen
4. arto.dk
5. poesi
6. dybe links
7. allofmp3
8. azureus
9. steen og stoffer
10. handjob (don’t ask!)
(og 2695 andre søgetermer (!)).

That’s it. Det var laugesen.org i året 2007.

Godt nytår!

Business Time

Når der ikke er så meget andet at grine af er det godt at være blevet introduceret for New Zealands næsten-prisvindende, fjerde-mest populære guitar-baserede digi-bongo acapella-rap-funk-comedy folk-duo: Flight of the Conchords. For så bliver det mere end almindeligt svært ikke at trække på smilebåndet i et minut eller fire:

Business Time:

flere vid’s efter hoppet… Læs mere Business Time

Det skete i de dage…

Higher and DeeperEn gang – helst ikke om alt for lang tid – vil jeg kunne kigge på denne stribe og mindes dengang også jeg var studieramt i jule-‘ferien’.

Det bliver ikke i denne jul – de sidste krampetrækninger i specialeskrivningen mangler at falde til ro – et afsnit er slettet, et par nye skal skrives og der er – åhjo – også et par andre afsnit eller tre som kræver seriøs gennemskrivning før det kan afleveres… Men jeg kommer tættere og tættere på. Og nu, hvor der er indgået specialekontrakt (*uuuuh!*) har jeg også endelig en hård deadline: 1. juni 2008. Jeg satser stærkt på at være færdig op til flere måneder før – men hvis ikke jeg når den deadline får jeg smæk af studieadministrationen!